Tänne olemme koonneet juttuja varusteista

Fjällräven Abisko - keveyttä ja kestävyyttä tunturiin

 


Viimevuotisten kahden uutuusteltan (Akka Dome -mallin arvio Outan numerossa 2/2010) esittelyn jälkeen Fjällräven on vain lisännyt vettä myllyyn ja tuo nyt 2011 kevääksi markkinoille vielä yhden uuden mallin, joka korvaa suositun Akka Shapen. Abiskon materiaalit ovat Shapea ja legendaarista perus-Akkaa kevyemmät, mutta kestävämmät. Perinteisten sinisen ja vihreän värin lisäksi uuden teltan voi nyt valita myös valkoisena, mikä ehkä rajaa talvikäytön pois, mutta tuo ihan uutta valoisuutta ja näkyvyyttä sulan maan ajan retkeilijälle.

Abisko Lightweight on nimensä mukaisesti kevyt teltta, jossa kuitenkaan ei ole tingitty kestävyydestä. Tällä tunnelilla voi huoleti lähteä tuulisempaankin tunturimaastoon. Akka-telttojen ulkoteltan polyester ripstop on korvattu entisen paksuisella eli 30 denierin vahvuisella, mutta kolmikerroksisella materiaalilla, joka on aiempaa lujempaa. Kaaret ovat myös vaihtuneet 9.64 ja 8.46 -milliksiksi, ja ne valmistetaan ultralight-alumiinista. Näin ollen teltan kokonaispainoa on saatu pudotettua jo kevytretkeilijöitäkin puoleensavetäviin lukemiin.

 


Testikappaleeksi syyskuiseen kahden naisen ja kahden koiran Kaldoaivin reissuun lähti Abiskon kahden hengen versio. Vaa'alle laitettuna kompakti, kompressiohihnoilla kiristetty paketti antoi lukemiksi 2650 grammaa. Tämä sisälsi ulko- ja sisäteltan, kolme kaarta säilytyspusseineen, 17 kpl v-mallisia kiiloja, sekä korjaustarvikkeet (kaksi eripaksuista kaarenpätkää, korjausholkki, pala kutakin teltassa käytettyä kangasmateriaalia, narua, neula, liimaa ja sivellin) säilytyspusseineen. Painosta korjaustarvikkeiden osuus oli 126 g, kiilojen 213 g ja kaarten 386 g, joten itse teltalle jäi 1925 grammaa.

 

Tämä teltta ei eksy maisemaan


Pystyttäminen on aiemmista Fjällrävenin teltoista tuttua - nopeaa ja helppoa. Kaaritunnelit on ommeltu ulkoteltan sisäpintaan ja ne on merkitty selvästi heijastimin sekä varustettu värikoodeilla, koska päätykaaret ovat erimittaiset kuin keskikaari. Kaaret napsahtavat hyvin kokoon ja liukuvat sujuvasti tunneleihin. V-malliset kiilat pureutuvat hyvin kiviseenkin maastoon ja ankkuroivat teltan tukevasti paikalleen. Tosin kiillojen irrottamista helpottaisi, jos niihin olisi porattu reikä, johon voisi kiinnittää narulenkin.

Teltan pystyttäminen yksin kohtalaisessa tuulessa onnistuu muutamassa minuutissa (katso pystytysvideo Outan numerossa 3/2010). Sisäteltan voi jättää perinteisesti kiinni ulkotelttaan, jolloin asumus on heti valmis, tai sen voi ryömiä kiinnittämään ulkotelttaan erikseen, jos esim. tavaroiden jakaminen kahdelle kulkijalle tai teltan pakkaaminen märkänä on vaatinut sen irrottamista. Tämä vaihe on ehdottomasti pystyttämisen hitain, sillä etenkin jalkopäästään teltta on niin matala, että mahallaan makaaminen on varmin konsti saada sisäteltan nappulakiinnikkeet pujotettua vastaaviin renkaisiin ulkoteltassa.

 


Mikään kookkaan vaeltajan asumus kahden hengen Abisko ei ole, se tulee selväksi heti pystyttäessä. Keskimmäisen, pisimmän kaaren kohdalta teltta on 100 cm korkea. Sisäteltta tulee kuitenkin sen verran irti ulkokankaasta, että sisällä vastaava lukema on enää vain 88 cm. Pitkänhuiskea vaeltaja joutuu siis puuhailemaan teltassa vähän kyyryssä, etenkin kun teltan jalkopää laskeutuu melko voimakkaasti. Testaajina toimineilla, alle 166-senttisillä naisihmisillä ei ollut vaikeuksia istua teltassa suorina, eivätkä makuupussien jalkopäät osuneet päädyn mataluudesta huolimatta sisätelttaan.

 

 

Sisäteltan pituus on 225 cm ja leveys oviaukon kohdalta 130 cm, jalkopäästä 80 cm. Kahdelle vaeltajalle on siis hyvin tilaa, ja keskelle mahtuu myös kaksi kompaktia lapinporokoiraa. Kolmen hengen version sisäteltta on samanpituinen, mutta leveyttä on 160/105 cm ja korkeutta 95 cm.

 

 

Varusteiden mahtumattomuutta sisätelttaan ei tarvitse harmitella, sillä absidi on todella pitkä ja viistosti laskeutuvasta tilasta huolimatta hyvin käyttökelpoinen säilytykseen ja ruuanlaittoon.Pidempi vaeltaja joutuu tietysti absidissakin kumartelemaan jonkun verran.

Sisäteltassa kulkee pitkittäissuunnassa naru kuivatettavien tavaroiden ripustamista varten, ja molemmissa etunurkissa on taskut pikkutavaroiden säilytykseen. Sisäteltta on vaalea ja valoisa, ja yhdistettynä valkoiseen ulkotelttaan vaikutelma on suorastaan kirkas. Pimeänä syysiltana valoisuutta etenkin arvostaa, mutta jää myöhemmin todettavaksi häiritseekö se unensaantia valoisana kesäyönä.

 

 

Teltan molemmissa päissä on vetoketjulla teltan sisäpuolelta suljettavat tuuletusaukot, jotka on varustettu pienisilmäisellä hyttysverkolla. Tuuletus toimii kostellakin ilmalla hyvin, etenkin kun teltan pystyttää tuulen suuntaisesti. Ulkoteltan liepeet jäävät kunnolla irti maasta, joten ilma pääsee kiertämään hyvin. Sisäteltta ripustautuu ulkotelttaan myös riittävän pitkillä kiinnityksillä, joten kohtalaisessakaan tuulessa kankaat eivät painu toisiaan vasten.

 

 

Sisäteltan ovessa on myös hyttysverkko. Ovi aukeaa perinteiseen Fjällräven-tyyliin alaspäin, mikä on kätevä ratkaisu tuuletuksen kannalta, mutta ei aukirullatun ovikankaan puhtaanapysymisen kannalta. Vetoketjut toimivat helposti eikä ulkoteltankaan kangas jää ovea suljettaessa ketjun väliin. Vetimissä on punaiset narulenkit, jotka näkyvät hyvin hämärässäkin.

Uusi kolmikerroksinen ripstop-polyester vaikuttaa vahvalta materiaalilta, ja on kuitenkin kevyempää kuin Akka-malleissa. UV-suojaustakin on yli tuplasti Akkojen ulkotelttaan verrattuna. Kaikissa kaarissa on kolmionmalliset myrskynarukiinnikkeet. Narunkiristimet toimivat sujuvasti ja pingottavat teltan helposti napakaksi. Kaikenkaikkiaan Abisko vaikuttaa erittäin hyvin avotunturin kehnoihinkin keleihin sopivalta majoitteelta.

 

Pelkkä ulkoteltta nousee ruokatauon tuulensuojaksi nopeasti.

Uutuus saapuu hyvin varustettuihin retkeilyliikkeisiin kevättalvella ja sitä on saatavana sekä kahden että kolmen hengen mallina. Väriksi voi valita sinisen, vihreän tai valkoisen. Kahden hengen mallin suositushinta on 639 euroa ja kolmen hengen version 689 euroa.

 

Minna Lumirae

Toim. huom. 11.1.2011: korjattu kiilojen malli