Mielenpäällä
Pähkinäsaaren rajavaellus
- Tietoja
- Luotu: 24.05.2011 07:44
- Viimeksi päivitetty: 25.05.2011 13:54
- Julkaistu: 24.05.2011 07:44
- Osumat: 10862
Ihmiset matkustavat vaeltamaan. Santiago de Compostelaan, Himalajan rinteille, Andeille, Kilimanjarolle, olen käynyt siellä itsekin, uskontojen pyhille paikoille ym. Voisivatko ihmiset vaeltaa Suomeen ja Suomessa?
Suomi kiinnostaa maailmalla monella tavoin, ja että vaeltaminen on trendikästä. Suomessa ei ole huikeita vuoristoja eikä kuuluisia pyhiinvaelluskohteita. Mutta Suomessa on puhdas rauhallinen luonto, turvallinen ympäristö, löytyy rauhaa, järviä, jokia, nykyaikaisia kaupunkeja ja idyllistä maaseutua, sitä mitä ihminen nyt kaipaa ja tarvitsee.
Suomesta löytyy myös erinomainen vaellusreitti, kunhan otetaan käyttöön: Pähkinäsaaren rauhan raja, Karjalasta Pohjanmaalle. Raja kulkee halki kauneimman järvisuomen Savonlinnasta kohti Pohjanmaan jokimaisemia. Siihen liittyy kiehtovaa historiaa Idän ja Lännen kohtaamispaikkana. Matkan varrelta löytyy varmasti mielenkiintoisia paikallistarinoita. Se tuo matkailijan ulottuville hiljaiset maalaiskylät, koskemattoman erämaan, vireitä kaupunkeja. Se ei vaadi samanlaisia ponnisteluja kuin etelän vuoret. Se on vaeltajaa kohtaan lempeämpi. Se poikkeaa omaleimaisena mainituista turistikohteista jne jne.
Rajalinja ei ole yksiselitteinen, mutta se ei liene este. Tuskin se aikoinaan kovinkaan selvästi määritteli ihmisten asumista ja kulkemista. Niinpä reitin voi luovasti kuljettaa halutulla tavalla. Matkalta löytyy ainakin Punkaharju ja Savonlinna, Linnasaaren kansallispuisto Suonenjoen mansikkapaikat, Keiteleen järvet ja kanavat, Kärsämäen paanukirkko ym. ym. Kotiseutuyhdistykset voisivat tarjota tietämystään pienten kohteiden löytämiseksi.
Matka autoteitse Imatran läheltä 6 tieltä esim. Pyhäjoelle on n. 522 km. Vaellusreittinä matka on pitempi.
Maastopyöräily on nykyään kovasti suosittu vaellusmuoto Polun voisi rakentaa myös tämän kulkumuodon harrastajille sopivaksi. Polkuhan on polku eikä sen tarkoitus ole tarjota siloteltua kulku-uraa. Osa reitistä voisi kulkea myös vesitse. Mahdollisuuksia on paljon.
Jos hanke markkinoidaan hyvin, sen taakse saataisiin kansanliike, se kiinnostaisi kotiseutuväkeä ja matkailuyrittäjiä, myös pieniä maaseudun yritykset hyötyisivät vaeltajista. Jos hankkeeseen tartutaan yleisesti, niin ei liene kovin suuri urakka rakentaa polku oman kylän tai pitäjän osalta. Rakentaminen varmaan onnistuisi suurelta osin eri järjestöjen talkootyönä tai järjestämällä jopa kansainvälisiä talkooleirejä. Välttämättömät palvelut pitää tietysti rakentaa yhteisvoimin. Saisiko hanke jopa EU:n tukea. Onhan raja myös osa EU:n ja idän rajaa
Maailmalta löytyy paljon ihmisiä, jotka ovat nähneet jo kaikki turistikohteet. Lähes kaikkialla on vaikea päästä lähelle kansaa, väestön normaalia asuinympäristöä ja vielä rakentamatonta luontoa.
Löytyisikö asiasta kiinnostuneita. Kirjoitelkaa. Lähdetään liikkeelle. Reitin ei tarvitse olla heti valmis sitä voi toteuttaa pätkittäinkin. Reitti avaisi uuden ikkunan Suomen luontoon.
Aaro Aukusti
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.